maandag 2 januari 2017

Niet bezuinigen, hoor!

‘Bezuinig niet op onze tijd samen!’

‘Welke taken er ook op ons liggen te wachten, laat ze wachten.
Tijd met Hem is het beste deel en zal ons niet zal worden ontnomen.’


Het valt niet altijd mee als je een drukke dag voor de boeg hebt om dat allemaal te wachten en ’s morgens toch eerst de rust en stilte in te gaan met de Heer.
Hoe makkelijk worden onze gedachten niet getrokken naar de lijst met dingen die we nog moeten doen die dag.
Hoe druk kunnen de ochtenden in een gezin wel niet zijn, en hoe vroeg moet je dan soms wel niet opstaan om tijd te hebben met Hem.
En als we een later tijdstip op de dag nemen, hoe makkelijk raakt dat niet ondergesneeuwd onder allerlei dingen die we ‘moeten’ doen, waardoor het er soms helemaal bij inschiet.

Ik weet nog goed mijn eigen worstelingen met tijd maken voor de Heer.
Och, wat wilde ik het graag ’s morgens vroeg doen, maar onze kinderen waren soms zo vroeg op dat het gewoon niet lukte om nog eerder op te staan, of ik was simpelweg te moe, omdat ik er ’s nachts verschillende keren uit moest.
En wat later op de dag, och, ook dat lukte vaak gewoon niet; vooral niet toen ze nog niet naar school gingen, maar ook niet meer sliepen overdag.
Ik heb dan ook geen antwoord op hoe je dit dan moet doen; ik kan je alleen maar zeggen dat deze tijd voorbij gaat en dat God ervan weet.
(Ik las dat laatste ooit eens in een boek, en o, wat gaf mij dat een stukje rust; God weet ervan)
Ik besef nu ook dat ik er vaak veel te krampachtig mee omging, en de lat veel te hoog legde voor mezelf.
Elke tijd die we aan God besteden is een goede tijd, en elke tijd is beter dan niets; vooral in drukke piekjaren met kleine kinderen.

Later, toen onze kinderen groter werden, stond ik om 6.00 uur, zo was ik iedereen voor, en dat was fijn; het paste ook bij mij.
Ik hou van de stilte van de ochtend als er nog niemand wakker is; ik hou ervan om voor ik ook maar iets doe, eerst naar Hem te gaan.


En dan staat er vandaag in het Dagboekje dat we niet moeten bezuinigen op onze tijd met Hem.
Er wordt verwezen naar Psalm 105:4 en Lucas 10:39-42.
Psalm 105:4 (HSV) zegt:
‘Vraag naar de HEERE en Zijn kracht, zoek Zijn aangezicht voortdurend.’
NB:
‘Vraagt raad bij de Ene en zijn kracht, zoekt zijn aanschijn voortdurend.’
De Bijbel spoort ons duidelijk zelf aan om tijd met de Heer door te brengen; om voortdurend  Zijn aangezicht te zoeken, om Zijn raad te vragen, onze kracht bij Hem te zoeken.
En dat terwijl wij juist, als we heel druk zijn, of een volle agenda, geneigd zijn om onze tijd met Hem in te korten, of misschien zelfs te laten schieten.

In Lucas 10:39-42 vinden we het verhaal van Maria en Martha, ons vast wel bekend.
De Here Jezus komt bij hen op bezoek en Martha loopt de benen uit haar lijf om voor iedereen te zorgen, terwijl haar zus Maria maar op haar gat zit en niets doet.
Het frustreert haar zo, dat ze op een gegeven moment naar Jezus toe gaat en min of meer van Hem verwacht dat Hij er eigenlijk nu maar eens wat van moet zeggen tegen Maria dat zij niets doet en al het werk aan haar zus overlaat.
Maar in plaats dat Jezus Maria terechtwijst en haar aanspoort om nu toch maar eens snel aan het werk te gaan zodat haar zuster niet alles alleen hoeft te doen, neemt Hij als het ware Martha’s drukke en bezige handen in die van Hem en zegt Hij vol liefde tegen haar: ‘Martha, Martha,  je loopt maar te zorgen en maakt je druk om zoveel dingen; toch is er maar één ding echt nodig. Maria heeft het goede (WB – beste) deel gekozen en dat zal niet van haar worden afgenomen.’
Met andere woorden: ‘lieve Martha, laat de boel nu maar eens even de boel, en kom bij me zitten; laten we samen even praten, en kom tot rust, zodat je weer genoeg kracht heb voor al het werk dat ligt te wachten.’

'Tijd met de Heer is geen verloren tijd', zei Corrie ten Boom.
Welk een waar woord!
Tijd met Hem geeft ons nieuwe kracht, maakt ons sterk, verfrist en vernieuwd ons.
Tijd met Hem bereid ons voor op de dag die voor ons ligt.
We kunnen dan alles, - zij die ons dierbaar zijn, - onze zorgen, - alles wat er die dag allemaal gebeuren moet, - alles waar we mee zitten,  … in Zijn handen leggen en zo samen met Hem de dag met al haar bezigheden enz. ingaan.

Tijd met Hem is het beste deel, zegt Jezus Zelf, en het zal ook niet van ons worden afgenomen.
Waarom zouden we er dan nog op bezuinigen?
Dat jouw Focus dit jaar ook als eerste zal liggen op tijd met Hem; het is het beste dat je ooit kunt doen!




1 opmerking: