maandag 19 december 2016

Tijd van voorbereiding ...

Je woord uitleven (1)

De afgelopen tijd heb ik op de één of andere manier steeds nagedacht over het woord Focus en hoe ik dat ‘woord uitleven’ moest zien.
Dinsdagavond moest ik oppassen op mijn kleindochter, en ben ik er maar eens gaan zitten om wat gedachten op (echt) papier te zetten.
Mijn kleindochter was deze avond echt voorbeeldig, dus ik heb kunnen schrijven tot ik helemaal ‘klaar’ was.

Als eerste ben ik nog maar eens gaan kijken naar de betekenis en naar synoniemen van het woord Focus.
Natuurlijk weet ik dat best, maar toch, het is soms goed om het eens even op een rijtje te zetten, en .. het past ook wel echt bij mij om dit te doen.
Betekenissen: het zich concentreren op één punt; waar je speciale aandacht aan geeft; aandachtspunt; scherp stellen, invalshoek, perspectief.
Synoniemen: zwaartepunt; doel; doelwit; speerpunt.
Ik ervaar hoe goed het is om de betekenissen en de synoniemen zo op een rijtje voor me te zien, en het brengt me dan automatisch bij de Bijbelteksten die ik had gekregen.
Eigenlijk, zat ik me te bedenken, brengt het me nog verder terug.

Een tijdje geleden was ik de aanbidding voor de dienst aan het voorbereiden, en werd toen heel erg bepaald bij het gedicht ‘Neem de tijd, o mijn ziel.’
En hoewel ik dit gedicht in eerste instantie voor de dienst gebruikte, bleven de woorden mij ook persoonlijk ‘achtervolgen’, tot ik het gedicht een plaats gaf op de binnenkant van het kaft voor in mijn agenda voor 2017.
De tekst die ik daarbij geplakt heb, is Spreuken 4:23, waar staat:
‘Van alles waar over je waakt, waak vooral over je hart, het is de bron van leven.’
Het was voor mij op dat moment al heel duidelijk dat ik me in het jaar 2017 weer meer zou gaan richten (focussen 😊) op mijn tijd met God.

De afgelopen twee jaar ben ik nogal ontheemd en zoekende geweest, en dat heeft een behoorlijke weerslag gehad op mij, op wat ik deed en op moest gaan geven, op wat ik weer mocht gaan doen; op mijn schrijven, en daarmee ook op mijn tijd met God.
Ook door het feit dat ik niet meer om 6.00 uur ’s morgens mijn bed uit hoefde, raakte ik ontregeld en ik kon maar geen nieuw ritme te pakken krijgen en o, wat miste ik het.
Aan de andere kant is het ook goed om niet meer zo vroeg op te staan.
Na alle tropenjaren binnen ons gezin, is het heel goed om nu wat meer slaap te krijgen,
maar dat betekent wel, dat ik een nieuwe indeling van mijn dag moet gaan maken, en wel zo dat God toch die eerste weer wordt die ik ’s morgens ontmoet.
En dat was wat binnenkwam bij mij met dit gedicht; alsof Hij zei, daar moet je beginnen; daar begint het allemaal; dat is het belangrijkste en van daaruit volgt de rest.

‘Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd om te overdenken,
tot je door te laten dringen,
hoe groot Zijn liefde is.
Neem de tijd om te ontdekken
op welke wijze Hij Zijn liefde laat zien.

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd, en vind rust
in Zijn liefde en trouw.
Neem de tijd
tot je hart gevuld is
met verwondering,
aanbidding en vreugde.

Het derde couplet heb ik er toen niet bijgeplakt, het zou er ook niet meer bij gepast hebben, maar goed, nu ik er zo mee bezig ben en deze dingen opschrijf, wordt het me duidelijk dat ik het toch ook in mijn agenda moest plakken (en dat heb ik inmiddels gedaan).

Neem de tijd, o mijn ziel,
neem de tijd
tot deze kostbare waarheid
deel is van je leven.
Neem de tijd
en groei in volharding
en standvastigheid.

Zeg nu zelf, hoe goed past dit niet bij het woord Focus.

Als ik dan vervolgens nog eens kijk naar de Bijbelteksten die ik kreeg, dan draait het allemaal maar om één ding, namelijk om Hem, op tijd met Hem, op gefocust zijn op Zijn woord, op Zijn wil; op gehoorzaam zijn aan Hem, en van daaruit mogen weten dat Hij dan mijn weg bereidt.
Ach, zijn mijn mooiste en fijnste momenten immers niet wanneer ik met Hem en Zijn woord bezig ben, denk, schrijf, spit, overdenk, bid …
Zijn die momenten in Zijn aanwezigheid ook niet de momenten waar ik merk, ervaar, dat mijn kracht wordt herstelt!
Hoe mooi is het niet te merken (steeds opnieuw) dat God niet, nee nooit, loslaat; dat Hij zoekende harten de weg helpt terug te vinden; terug en tegelijk vooruit.

Je woord uitleven …
In eerste instantie zal dat voor mij dus zijn dat ik me focus op Hem, op mijn tijd met Hem.
Met dat ik deze dingen ontdekte, ben ik er ook al direct mee aan de slag gegaan.
Ik ga echt niet zitten wachten op 1 januari 😊
Ik zie het allemaal gewoon vast als tijd van voorbereiding naar het jaar 2017, waarin ik met het woord Focus aan de slag mag gaan.
Er zijn al verschillende dingen die in mijn gedachten kwamen, of die ik ergens las en die op de één of andere manier verbonden zijn met het woord Focus.
Ik heb ze netjes opgeschreven om er op een later tijdstip iets mee te kunnen doen.
Maar voor nu, voor nu is het het belangrijkste om als voorheen altijd mijn dag weer te beginnen met Hem en niet op een later tijdstip.
En als ik daar dan toch vroeger voor op moet staan: so be it!









Time with God
FF
First Focus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten