donderdag 4 juli 2013

Als je door het donker moet gaan ...

Gister plaatste ik het gedichtje ‘Licht van Hoop’, dat ons vertelt dat Zijn licht altijd schijnt in elke omstandigheid.
Vanmorgen sloeg ik mijn dagboek ‘Parels onder het stof’ van Joni Eareckson Tada (ik had net gister een oud dagboek van mijn boekenplank gehaald, omdat ik mijn andere dagboek uit had) open en toen stond er;

‘Vereren jullie de Heer?
Luisteren jullie naar Zijn dienaar?
Vertrouw ook op de Heer, steun ook op je God als je door het duister moet gaan, als er geen lichtstraal tot je doordringt.’

Jesaja 50:10

De schrijfster vertelt hoe ze ooit eens met hun hele gezin een enorme grot hebben bezocht.
De gids bracht hen tot op de bodem van de grot en deed vervolgens even de lamp uit om te laten zien hoe donker het daar beneden is.
De diepe duisternis deed haar in paniek raken en ze greep naar de hand van haar moeder.
Zien kon ze niets, niet eens haar eigen hand, maar toen haar moeder haar hand vastpakte, verdween de paniek meteen.
‘Je bent veilig, Joni,’ zei ze, ‘ik zal je niet kwijtraken.’

Ik herken wat ze schrijft, over dagen waarop  het lijkt alsof we in een diepe donkere put zitten, op zoek naar een lichtstraaltje maar het niet kunnen vinden.
Onze omstandigheden kunnen immers soms zo donker zijn, dat we Gods hand helemaal niet zien.
Maar Hij heeft ons beloofd dat Hij altijd dicht bij ons is en blijft.
We zijn veilig, Hij zal ons niet kwijtraken.
We hoeven dus niet in paniek te raken.

Deze tekst is belangrijk voor mij geworden.
Het is al even geleden dat ik hem las en dat hij mij als het ware terecht wees.
‘Vereer jij Mij?
Luister je naar Mijn dienaar?
Vertrouw 'dan' ook op nu Mij  …’

‘Het was toen alsof het woordje ‘dan’ er voor mij tussen geplaatst werd.
Zo van, ja, je hebt het moeilijk, Ik ken je omstandigheden, maar als Ik je Heer ben, vertrouw dan ook op Mij nu het moeilijk is.
Een liefdevolle terechtwijzing, een liefdevolle aansporing van God om niet alleen dingen te zeggen, maar ook in praktijk te brengen.
Niet alleen Hem vertrouwen, loven en eren als alles voorspoedig gaat, maar ook als het donker is.
God vertrouwen als alles voorspoedig gaat, is immers niet zo moeilijk.
Maar als onze omstandigheden ons omgeven als een dikke, diepe duisternis en we Hem helemaal niet meer zien, dan wordt het soms een ander verhaal.
Vooral als dit langer duurt.
Toch zegt God: ‘Vertrouw Mij ook dan!’
Hij is dezelfde, altijd.
Zijn woord is eeuwig.
Hij is betrouwbaar.
Hij zorgt voor ons.
Wat een geweldige boodschap om deze dag mee te mogen beginnen.

Ik heb er toen een gedicht bij geschreven en wil dat ook hier graag met je delen.
Dat het je mag bemoedigen en aansporen om op Hem te blijven vertrouwen als jij het gevoel heb te zijn omgeven door dit diepe duister.
God is betrouwbaar.
Hij was er altijd, Hij is er altijd en Hij zal er altijd zijn.
Zijn Licht van Hoop schijnt, ook als wij het niet zien.
Geloof en vertrouw!


Als al het licht is verdwenen,
het duister je omringt.
Als ieder licht is gedoofd,
alleen slechts stilte weerklinkt.
Blijf ook dan vertrouwen
op Jezus je Heer.
Hij blijft voor je zorgen
ook al zie jij Hem niet meer.
 
Als je ronddool als een verdwaalde,
alles je tot wanhoop dwingt.
Als ieder zicht je is ontnomen,
er geen vogel meer zingt.
Blijf ook dan je steun zoeken
bij God, je Vader.
Strek je uit naar Hem;
Hij komt nader.

Houdt vast aan het woord
door Hem gesproken.
Laat het je anker zijn,
tot de morgen weer is aangebroken.

Houdt vast aan de beloften
die hij heeft gegeven.
Ze brengen hoop en bemoediging;
het licht terug in je leven.

Houdt vast aan Zijn
grote liefde en trouw.
Je behoort Hem toe,
Hij gaf Zijn leven voor jou.

Houdt vast ook nu
in de donkere nacht.
Hij is dicht bij je
en houdt de wacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten