donderdag 7 februari 2013

Terugblikken

Bedenk hoe groot en indrukwekkend de HEER is ...    (37)
 
Kijk toch wat God voor ons deed!
Indrukwekkend zijn Zijn daden:

Psalm 66:5

De Psalmist blikt terug in de tijd en kijkt naar wat God voor hen had gedaan.
Ziende op al deze dingen heeft hij maar één conclusie: Indrukwekkend zijn Gods daden!
En dan somt hij er enkele op:

… Hij baande een weg door de zee,
droogvoets konden wij oversteken,
groot was onze vreugde. (vs. 6)

Hij hield ons in leven,
Hij voorkwam onze ondergang. (vs. 9)

… we moesten door vuur en door water.
Maar U hebt ons eruit gehaald,
wij kunnen weer vrij ademen. (vs. 12)

Het is goed om regelmatig stil te staan en terug te kijken naar wat God heeft gedaan in ons leven.
Het is belangrijk dat we die dingen niet vergeten!
Als er mindere tijden aanbreken, als we het moeilijk krijgen of in een dip komen, helpen ze ons om onze blik naar boven gericht te houden, van wie wij onze hulp mogen en kunnen verwachten.
De herinneringen aan wie God is, aan wat Hij heeft gedaan, doen ons opnieuw beseffen wie Hij is, doen ons opnieuw zien op Zijn  kracht, Zijn hulp.
Het helpt ons om de moed niet te verliezen, om opnieuw staande te blijven.
Helpt ons om ons vast te houden aan Zijn woord, dat ons beloofd, dat hij ons helpt. voorheen en nog steeds.

Het is ook goed om ervan te getuigen, om te vertellen wat Hij heeft gedaan.
De hele wereld moet toch weten welk een groot en machtig God wij hebben!

En zo werkt het dus naar meerdere kanten toe uit.
In de eerste plaats maakt het Hem groot; getuigen is God groot maken om wat Hij heeft gedaan, daarnaast kunnen we vaak ook niet zonder Hem te prijzen terugdenken aan wat Hij voor ons heeft gedaan.
Je kunt niet anders dan er over vertellen en het doorgeven.
En zo kunnen we ook anderen weer bemoedigen, maar ook zelf worden we er opnieuw door bemoedigd.

Dat is wat er gebeurd als we zien op wat God voor ons heeft gedaan.
Dat is wat de Psalmist ook zag:

‘Wie ontzag heeft voor God, kom naar mij luisteren.
Ik zal u vertellen wat Hij voor mij heeft gedaan.
Nauwelijks had ik om hulp geroepen, of ik kon Hem al danken.
Had ik slechte bedoelingen gehad, Hij zou niet hebben geluisterd.
Maar Hij heeft geluisterd, Hij had aandacht voor mijn dringend gebed.
Dank aan God!
Hij wees mij niet af, Hij was goed voor mij.’
(vs. 16-20)

God hoort, God luistert, God helpt.

Denk terug aan de dingen, groot en klein, die God voor je heeft gedaan.


 
Schrijf ze op, zodat je ze niet vergeet.
Geef ze door; vertel, getuig en eer Hem.

Kijk toch wat God voor ons deed!
Indrukwekkend zijn Zijn daden:


Dank aan God!


2 opmerkingen:

  1. Wat een bemoediging. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tel je zegeningen.. Soms lastig, we denken vaak in de verkeerde richting of vanuit egoïstische motieven. Maar dankbaarheid naar God is misschien de belangrijkste sleutel naar een leven dicht bij Hem. Dus iets wat we dagelijks moeten dòen. Mooi Rita, thanks.

    BeantwoordenVerwijderen