donderdag 3 januari 2013

Zijn ogen gaan over de ganse aarde

Bedenk hoe groot en indrukwekkend de HEER is ...  (3)

Want des HEREN ogen gaan over de gehele aarde, om krachtig bij te staan hen, wier hart volkomen naar Hem uitgaat.

2 Kronieken 16:9
NBG

De Heer ziet alles, niets ontgaat Hem; goede en slechte dingen, niets is voor Hem verborgen.
Het is voor ons mensen niet voor te stellen, noch te begrijpen dat dit mogelijk is, alleen slechts te geloven dat het zo is: ‘Zijn ogen gaan over de gehele aarde.’
Ook niet één keer per dag of per week, of alleen ’s morgens en ’s avonds een keer, nee, Zijn ogen gaan over de ganse aarde, dus, gewoon continue.
Maar het is ook niet zo, dat als Hij even naar links kijkt, rechts niets ziet, of andersom, of naar boven kijkt en beneden niets ziet, en andersom.
Ik stel het me zo voor dat Hij (vergeef mij als dit oneerbiedig klinkt, is niet mijn bedoeling) als het ware vanaf Zijn troon naar de aarde kijkt en alles in één klap (over)ziet.
Niet te bevatten voor ons mensen, maar toch geloof ik dat het zo is.
Tegelijk zoekt Hij, doorzoekt Hij, onze harten.
Wat leeft er in ons hart, gaat het naar Hem uit?
Verlangt het naar Hem, is het Hem toegewijd?
En een ieder wiens hart Hem zo is toegewijd, staat Hij krachtig bij, ontvangt Zijn hulp.

De ogen van de HEERE zijn op elke plaats: ze slaan slechte en goede mensen gade.
Spreuken 15:3

U, grote, machtige God – HEERE van de legermachten is Zijn Naam –  groot van raad en machtig van daad (want Uw ogen zijn open over alle wegen van de mensenkinderen, om een ieder te geven overeenkomstig zijn wegen en overeenkomstig de vrucht van zijn daden), …
Jeremia 32:18c,19


Zijn ogen gaan over de gehele aarde en zien mij,
(nietig mensje als ik ben)
om mij te helpen, krachtig bij te staan,
zolang mijn hart Hem volkomen is toegewijd.

 

2 opmerkingen:

  1. Mooi, wetende dat Hij alles ziet en alles in de hand heeft. Zegen voor het komende jaar, Rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel, Yvonne, jij ook.
    Dat we weer veel van jou creativiteit mogen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen